مجازی سازی

پروتکل مجازی‌سازی PCoIP

پروتکل مجازی‌سازی PCoIP

در این مقاله قصد داریم به معرفی پروتکل مجازی‌سازی PCoIP بپردازیم. قبلاً در مورد تعریف مجازی‌سازی صحبت کردیم و به تشریح کامل آن به همراه مثال پرداختیم و پروتکل مجازی‌سازی Microsoft RDP رو به‌طور کامل توضیح دادم. مزایا و معایب مجازی‌سازی را به‌طور کامل شرح دادیم. اما امروز می‌خواهیم یکی از قدرتمندترین شرکت‌ها درزمینه‌ی مجازی‌سازی رو به شما معرفی کنیم.

 

پروتکل مجازی‌سازی PCoIP چیست؟

این پروتکل مجازی‌سازی که دنیای آی تی آن را پروتکل مجازی‌سازی PCoIP می‌نامد بازار مجازی‌سازی دسکتاپ را در دست گرفته و در امروزه در بسیاری از شبکه‌های مبتنی بر مجازی‌سازی دسکتاپ استفاده می‌شود.

مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

پروتکل مجازی‌سازی PC OVER IP که به‌اختصار PCoIP نامیده می‌شود در سال 2004 توسط شرکت بزرگ ترادیچی طراحی شد . آن زمان هنوز استفاده از مجازی‌سازی مثل حال رونق نداشت. تا جایی که چهار سال بعد یعنی در سال 2008 شرکت VMware به این پروتکل مجازی‌سازی مجوز رسمی داد و خود پشتیبانی آن را با WMware Horizon View در دست گرفت.

نسخه مناسب VMware horizon

شرکت VMware در حال حاضر به یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌ها درزمینهٔ ی مجازی‌سازی تبدیل‌شده است. هدف این پروتکل مجازی‌سازی فشرده‌سازی تصاویر و انتقال آن‌ها در بستر شبکه است. این پروتکل مجازی‌سازی تصویر را در مبدأ کدگذاری کرده و با پردازنده‌ی اختصاصی که دارد در مقصد مجدداً آن‌ها از حالت کدگذاری خارج کرده و نمایش می‌دهد.

در این پروتکل مجازی‌سازی با توجه به پهنای باند عمل کدگذاری انجام می‌شود درنتیجه در شبکه‌هایی که پهنای باند کم است پردازنده‌ی مخصوص این پروتکل عمل کدگذاری را متناسب انتخاب کرده تا به حداکثر سرعت برسد.

چنانچه در پهنای باند LAN و WAN در مجموعه خود محدودیت ندارید استفاده از این روش مجازی‌سازی به‌شدت توصیه می‌شود. در استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی امنیت به بالاترین سطح خود می‌رسد چراکه در عملیات کدگذاری ، تصویر کدگذاری نمی‌شود بلکه مختصات تصویر است که بین زیروکلاینت و سرور جابجا می‌شود.

درنتیجه اگر بین راه اطلاعات سرقت شود تنها اعداد و ارقامی است که بدرد کسی نمی‌خورد. نکته‌ای که در استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی حائز اهمیت است و سرعت انتقال را در این پروتکل بالا می‌برد این است که با کلیک بر روی یک آیکون و تغییر در صفحه فقط پیکسل‌های تغییر کرده تغییر پیدا می‌کنند و کل صفحه رفرش نمی‌شود.

این پروتکل مجازی‌سازی همچنین مبتنی بر UDP است که در مقاله‌ای جداگانه به توضیح آن خواهیم پرداخت اما باید بدانید پروتکل UDP نرخ انتقال سریع‌تری از پروتکل TCP دارد و نحوه‌ی رمزگذاری در آن متفاوت است. 

پورت‌های TCP/UDP مورد نیاز برای فناوری PCoIP چیست؟

این پروتکل مجازی‌سازی برای عمل Encoding خود نیاز به الگوریتم خاصی دارد که توسط پردازنده‌های اختصاصی خود شرکت ترادیچی این عمل انجام می‌شود . کمپانی‌های مختلفی اعم از HP و Dell زیروکلاینت  های خود را با این پردازنده روانه بازار کرده‌اند . این زیروکلاینت‌ها نسخه مای مختلفی از پردازنده ترادیچی نسل 1 و 2 را روی خود دارند.

این پردازنده مانند یک شتاب‌دهنده عمل می‌کند و در مقصد که همان زیروکلاینت است عمل کدگشایی را انجام می‌دهد. یکی از مزایای این پروتکل مجازی‌سازی این است که هم به‌صورت سخت‌افزاری و هم به‌صورت نرم‌افزاری در دسترس است.

با زیروکلاینت‌های کمپانی HP که پردازنده‌ی اختصاصی ترادیچی هم ندارند می‌توان به‌راحتی از این پروتکل مجازی‌سازی استفاده کرد .حتی با تغییر نرم‌افزاری کوچکی در تین کلاینت های کمپانی HP می‌توان آن‌ها را به زیروکلاینت تبدیل کرد و از آن‌ها برای استفاده در این پروتکل مجازی‌سازی استفاده کرد.

تفاوت در دو روش نرم‌افزاری و سخت‌افزاری فقط در این است که درروش سخت‌افزاری سرعت بالاتری نسبت به روش نرم‌افزاری در این پروتکل مجازی‌سازی وجود دارد و تفاوت دیگری حس نمی‌شود.

در استفاده از زیروکلاینت مای ترادیشی وضوح تصاویر، شفافیت متن و رنگ بسیار بالاست و تصویری که درنهایت به کاربر می‌رسد تفاوتی با تصویر اصلی نخواهد داشت. برای مقایسه بهتر تفاوت، این پروتکل مجازی‌سازی را با یک پروتکل انتقال تصویر عادی در قالب تصویر مقایسه خواهیم کرد.

 

پروتکل مجازی‌سازی PCoIP

همان‌طور که در تصویر مشخص است پیکسل‌های نهایی روشن‌شده در پروتکل مجازی‌سازی PCoIP بسیار واضح‌تر و شفاف‌تر هستند. در این پروتکل مجازی‌سازی ما هیچ افت فریم و لگی در تصویر نخواهیم داشت و حتی می‌توانیم به تماشای فیلم با حداکثر کیفیت بنشینیم. این پروتکل مجازی‌سازی برای مواردی چون GIS,CAD و انجام امور مالتی مدیا بسیار کاربرد دارد.

در استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی عمل کدگذاری توسط پردازنده سرور انجام می‌شود . همچنین عمل رندرینگ نیز بر عهده‌ی پردازنده است. برای اینکه بار کدگذاری از روی پردازنده‌ی سرور کمتر بشه شرکت ترادیچی از اسلات مای مخصوص خودش که Apex نام دارد استفاده می‌کند.

این اسلات که روی درگاه PCI سرور نصب می‌شود می‌تواند تا 50 درصد بار کدگذاری روی سرور را کاهش دهد. درنتیجه توان پردازنده برای انجام اعمال دیگر آزاد خواهد شد. در استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی  عمل رندرینگ را در سرور GPU و عمل کدگذاری را Apex انجام می‌دهد.

در صورت نداشتن این کارت هر دو عمل رندرینگ و کدگذاری توسط پردازنده سرور انجام می‌شود. برای مثال شرکت‌های مخابراتی برای اپراتور مای 118 به‌وفور از این پروتکل مجازی‌سازی استفاده می‌کنند.اکثر دانشگاه‌های کشور برای کلاس‌های درسی‌شان از این پروتکل مجازی‌سازی استفاده می‌کنند. اما این پروتکل مجازی‌سازی نیز مانند سایر پروتکل مای مجازی‌سازی مزایا و معایبی دارد.

PCoIP

ابتدا می‌پردازیم به مزایای این روش از مجازی‌سازی دسکتاپ:

در این پروتکل مجازی‌سازی پهنای باند بسیار کم است زیرا پردازنده اختصاصی ترادیشی در زیروکلاینت ها عمل کدینگ را با توجه به پهنای باند مدیریت می‌کنند. عدم وابستگی محض این پروتکل مجازی‌سازی به سخت‌افزار: درواقع با تعاریفی که از این پروتکل مجازی‌سازی کردیم وجود یک سخت‌افزار لازمه‌ی آن است اما می‌توان به‌صورت نرم‌افزاری نیز این پروتکل مجازی‌سازی را پیاده‌سازی کرد.

ارتقاء دسکتاپ کاربران: درواقع با استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی با ارتقاء سرور دسکتاپ تمامی کاربران به‌روزرسانی می‌شود. به‌ طور قطع و یقین استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی باعث کاهش هزینه مای پشتیبانی و نگهداری می‌شود. سرعت پاسخ‌گویی به کاربران در این پروتکل مجازی‌سازی به حداکثر خود رسیده چراکه عمل پردازش و رندرینگ توسط پردازنده قدرتمند سرور انجام می‌گیرد.

در استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی مدیریت کاملاً متمرکز خواهد بود و بر تک‌تک فعالیت مای کاربران نظارت خواهید داشت.در استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی بالاترین سطح امنیت را خواهیم داشت. با استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی از هرکجا و با هر دستگاهی می‌توان به سرور متصل شد و کار خود را انجام داد. و درنهایت استفاده از این روش مجازی‌سازی حرکتی مثبت به سمت رایانش ابری خواهد بود. درواقع اولین قدم به سمت رایانش ابری استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی خواهد بود.

PCoIP

حال کمی تخصصی‌تر به بحث مجازی‌سازی با PCoIP بپردازیم

با استفاده از این پروتکل مجازی‌سازی می‌توان سیستم‌عامل‌ها را همانند VM بر روی هایپروایزر اجرا کنید. هر VM که تعریف می‌شود جزئی از سرور بوده و از زیرساخت‌های فراهم‌شده استفاده می‌نماید. برای پیاده‌سازی مجازی‌سازی PCoIP باید ابتدا اصطلاحات آن را بشناسیم.

در ابتدا با محصول کمپانی VMware که برای مجازی‌سازی دستک تاپ ارائه‌شده صحبت خواهیم کرد.

VMware Horizon View

این محصول که یکی از معروف‌ترین محصولات درزمینهٔ ی مجازی‌سازی دسکتاپ بوده که ساخت کمپانی VMware است . عمده‌ی تغییرات این محصول در نسخه‌ی 6.2 است که قابلیت مای افزوده‌شده در این نسخه Access Point,AMD VDGA پشتیبانی از مانیتور مای 4K ، Virtual SAN 6.1,Cloud PAD  و مهم‌ترین آن پشتیبانی از ویندوز 10 است .

vCenter

یکی از اجزای تشکیل‌دهنده‌ی Horizion View است که به‌عنوان واحد مرکزی تمامی هاست‌های شبکه و پیکربندی و آماده‌سازی و مدیریت ماشین مای مجازی فعالیت می‌کند.

View Connection server

یک نرم‌افزار است که برای اتصال کاربرها و اعتبار سنجی آن‌ها و هدایتشان به سمت دسکتاپ مناسب استفاده می‌شود.

View Replica Server

این سرور مکمل View Connection Server است و مواردی ازجمله High Avalibility و Load Balancing را برای این سرور ایجاد می‌کند.

View Security Server

این سرور به کاربران خارج از سازمان اجازه می‌دهد تا از طریق اینترنت بتوانند به شبکه داخلی دسترسی داشته باشند.

View Composer

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به ساخت چندین و چند دسکتاپ مجازی پرداخت . در این نرم‌افزار می‌توان با استفاده Linked-Clone از ایمیج اصلی کپی گرفت و ماشین مجازی جدید ساخت. View Composer به‌شدت مصرف دیسک برای تخصیص ماشین مای مجازی را پایین می‌آورد.

مجازی سازی دسکتاپ

View Agent

این نرم‌افزار روی تمامی ماشین مای مجازی نصب می‌شود و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا توسط View مدیریت شوند. از مهم‌ترین کارایی مای این نرم‌افزار مانیتورینگ اتصالات است.

VMware View Client

با این نرم‌افزار کاربر می‌تواند از طریق لپ‌تاپ یا سیستم رومیزی خود به دستک تاپ مجازی خود متصل شود . این برنامه درواقع پل ارتباطی بین View Connection Server و کاربر است.

این نرم‌افزار می‌تواند روی انواع پلت فرم مای لینوکس ، مک و ویندوز نصب شود.

View Persona Mnagment

این نرم‌افزار وظیفه‌ی محافظت از پروفایل کاربران را در شبکه‌ی مجازی‌سازی شده بر عهده دارد.

VMware ThinAPP

برای مجازی‌سازی برنامه‌ها در VMware استفاده می‌شود . با این امکان بدون نصب هیچ برنامه‌ای می‌توان با اجرای یک فایل اپلیکیشن موردنظر را روی بستر مجازی‌سازی شده خود اجرا کرد و نگران تغییرات مخرب و ناخواسته نبود.

Remote Desktop Service Host

سروری است که برنامه‌ها و session ها و دسکتاپ ها را برای کاربران فراهم می‌کند. در تعریف شفاف‌تر سروری است که Microsoft Remote Desktop Service روی آن نصب‌شده و سپس View Agent روی آن نصب می‌شود و کاربران با استفاده از پروتکل PCoIP می‌توانند به آن متصل شده و از session ها و اپلیکیشن مای موجود روی آن استفاده کند.

خب تا اینجا با مفهوم مجازی‌سازی دسکتاپ، پروتکل اتصال PCoIP و مزایا و معایبش و همچنین نرم‌افزار VMware و اصطلاحات آن آشنا شدیم. در مقاله‌ی بعدی پیاده‌سازی مجازی‌سازی دسکتاپ با این پروتکل را به‌صورت عملی خدمت دوستان آموزش خواهیم داد. شرکت تکنوکلاینت با کادری مجرب و آموزش‌دیده در خصوص مجازی‌سازی دستکتاپ و VDI آماده است تا در 24 ساعت شبانه‌روز پاسخگوی سؤالات شما عزیزان باشد .

این شرکت با اجرای پروژه مای متعدد درزمینهٔ مجازی‌سازی دسکتاپ توانسته در مدت‌زمان خیلی کم به یکی از برترین شرکت‌ها در این حوزه تبدیل شود . برای اطلاعات بیشتر به سایت تکنوکلاینت مراجعه کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *