مجازی سازی

پروتکل‌ مجازی‌سازی DDP

پروتکل‌ مجازی‌سازی DDP

پروتکل‌ مجازی‌سازی DDP یکی دیگر از انواع پروتکل های مجازی سازی است. پروتکل‌های مجازی‌سازی متعددی وجود دارند که برای اتصال زیروکلاینت به سرور استفاده می‌شوند. هرکدام از این پروتکل‌های مجازی‌سازی روش‌های انتقال تصویر مخصوص خود رادارند و برای اتصال، زیروکلاینت های مخصوص خود را نیز می‌خواهند.

پروتکل مجموعه‌ای از قوانین برای سازماندهی و پردازش داده‌هاست. پروتکل‌های شبکه همان زبان مشترک کامپیوترها هستند. در یک شبکه کامپیوترها از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای متفاوت استفاده می‌کنند و این پروتکل‌ها هستند که ارتباط آن‌ها با یکدیگر را فراهم می‌کنند. پروتکل‌ مجازی‌ سازی DDP یکی دیگر از این پروتکل‌هاست. پروتکل‌های مجازی‌سازی متعددی وجود دارند که برای اتصال زیرو کلاینت به سرور استفاده می‌شوند. هر کدام از این پروتکل‌ها روش‌های انتقال تصویر مخصوص خود را دارند و برای اتصال، نیازمند زیرو کلاینت‌های مخصوص نیز هستند. در این مقاله قصد معرفی پروتکل‌ مجازی‌سازی DDP یا Dynamic Differential Protocol  را داریم. برای درک بهتر موضوع قبل از آن نحوه‌ ارتباط زیرو کلاینت ها با سرور را شرح خواهیم داد. همراهمان باشید.

انواع مجازی سازی

پروتکل‌های مجازی‌ سازی

فعالیت‌هایی که کاربر بر روی دسکتاپ خود انجام می‌دهد، در پردازنده سرور صورت گرفته و نتیجه‌ آن به زیرو کلاینت فرستاده می‌شود. در واقع، زیرو کلاینت فقط نمایش این پردازش را بر عهده داشته و نمایش تصویر به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. پروتکل‌های مجازی‌ سازی بسیاری برای اتصال زیرو کلاینت به سرور وجود دارد. هر کدام از این پروتکل‌ها روش‌های منحصر بفرد خود را در تحویل دسکتاپ به کاربر ارائه می‌دهند. همچنین برای اتصال به سرور به زیرو کلاینت‌های مخصوص خود نیاز دارند.

در شبکه‌های مبتنی بر مجازی‌ سازی، زیروکلاینت از طریق بستر شبکه به سرور وصل می‌شود. کاربر زیرو کلاینت از طریق یک صفحه‌ ورودی‌ به سرور متصل می‌شود. اگر اطلاعات ورود زیرو کلاینت در بانک اطلاعاتی سرور موجود باشد، سرور به زیرو کلاینت اجازه‌ ورود داده و یک Session برای او ایجاد می‌کند. بررسی صحت نام کاربری و رمز عبور زیرو کلاینت توسط سرور را Authentication نام دارد.

پس از اینکه دسکتاپ در اختیار زیرو کلاینت قرار گرفت، کاربر می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. این عمل را مجازی‌ سازی دسکتاپ می‌گویند. تمام چیزهایی که کاربر با زیرو کلاینت انجام می‌دهد، توسط پردازنده سرور انجام‌ شده و نتیجه‌ آن به زیرو کلاینت فرستاده می‌شود. در واقع کار زیرو کلاینت فقط نمایش نتیجه‌ پردازش است. حال بحث اصلی این است که این انتقال تصویر به زیرو کلاینت به چه صورت‌ انجام می‌شود.

Microsoft RDP

آشنایی با مفهوم ریموت دسکتاپ

قابلیت اتصال یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر از راه دور و کنترل دسکتاپ آنها با نام شناخته می‌شود. این اتصال به گونه‌ای است که انگار کاربر در همان سیستم لاگین کرده و در حال کار می‌باشد. در واقع ارتباط بین کامپیوترها از طریق بستر شبکه انجام می‌شود و فاصله بین دو کامپیوتر اهمیتی ندارد. ممکن است کامپیوتر دوم در مکانی پایین‌تر یا بالاتر از کامپیوتر دیگر قرار داشته باشد. آنچه اهمیت دارد این است که دو کامپیوتر در شبکه باشند.

درست مثل استفاده از هر کامپیوتر، هنگام ریموت دسکتاپ بایستی نام کاربری و رمز عبور ورود به سیستم دوم را وارد نمایید. به عبارت دیگر ریموت دسکتاپ همان در اختیار گرفتن ویندوز کامپیوتر دیگر است. ریموت دسکتاپ از پروتکل RDP استفاده می‌کند. در ادامه با این پروتکل بیشتر آشنا خواهیم شد.

عملکرد پروتکل ارتباطی RDP چگونه است؟

شرکت مایکروسافت مبدع پروتکل RDP می‌باشد. Remote Desktop Protocol پروتکلی در شبکه‌های کامپیوتری می‌باشد که وظیفه آن کنترل و مدیریت سیستم عامل های مختلف است. این پروتکل به کاربران امکان می‌دهد از راه دور به یک سرور یا کامپیوتر متصل شوند. پروتکل RDP یک رابط گرافیکی (GUI) را برای اتصال به کامپیوتر از طریق شبکه فراهم می‌کند. این رابط گرافیکی به گونه‌ای طراحی شده که عملکرد آن هیچ فرقی با استفاده مستقیم از کامپیوتر نخواهد داشت.

در واقع، استفاده از پروتکل RDP‌ امکان دسترسی مستقیم به سیستم را برای کاربر دوم فراهم می‌کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند تنها با استفاده از یک کامپیوتر به کامپیوترهای دیگر متصل شود و کار کند. این یکی از تفاوت پروتکل‌های RDP و DDP است.

DDP

عملکرد پروتکل ارتباطی چگونه است؟

کمپانی vcloudpoint ابداع کننده پروتکل‌ مجازی‌سازی DDP است. این پروتکل امکان استفاده از سرور را برای چندین کاربر فراهم می‌کند. این در حالی است که میزان استفاده از CPU  و ram در سرور به حداقل می‌رسد. همچنین پهنای باند شبکه نسبت به سایر روش‌ها و پروتکل‌ها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. در نتیجه سرعت تبادل اطلاعات بیشتر شده و شبکه به هیچ وجه down نخواهد شد. یکی از ویژگی‌های منحصر بفرد این پروتکل همین است. با این پروتکل تمامی کاربران می‌توانند با بهترین سرعت و کیفیت به طور همزمان از سنگین‌ترین نرم افزارها استفاده کنند.

همچنین امکان تماشای فیلم‌ها به صورت FullHD امکان‌پذیر است. این پروتکل تنها منحصر به زیرو کلاینت‌ها بوده و بر روی دستگاه‌های دیگر مانند تین کلاینت اجرا نمی‌شود. علاوه بر این، هر دو پروتکل‌ RDP و DDP را می‌توان بر بستر مجازی سازی اجرا کرد. همانطور که اشاره شد این پروتکل منحصر بفرد تنها در زیرو کلاینت‌های جدید vCloudPoint پشتیبانی می‌شود. دیگر زیرو کلاینت‌ها از پروتکل‌هایی همچون RDP استفاده می‌کنند که در مقایسه با پروتکل DDP قدرت کمتری دارد.

نحوه‌ی ارتباط زیروکلاینت‌ها با سرور

در شبکه‌های مبتنی بر مجازی‌سازی ،زیروکلاینت از طریق بستر شبکه به سرور متصل می‌شود. کاربر زیروکلاینت از طریق صفحه‌ی ورودی‌ای که زیروکلاینت در اختیار آن قرار می‌دهد به سرور متصل می‌شود. اگر اطلاعات ورود زیروکلاینت در بانک اطلاعاتی سرور موجود باشد سرور به زیروکلاینت اجازه‌ی ورود می‌دهد و یک Session برای او ایجاد می‌کند. عمل بررسی صحت نام کاربری و رمز عبور زیروکلاینت توسط سرور را Authentication می‌گویند.

هنگامی‌که دسکتاپ در اختیار زیروکلاینت قرار گرفت کاربر می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند، این عمل را مجازی‌سازی دسکتاپ می‌گویند. تمامی اعمالی که کاربر توسط زیروکلاینت روی دسکتاپ خود انجام می‌دهد توسط پردازنده سرور انجام‌شده و نتیجه‌ی آن به زیروکلاینت فرستاده می‌شود. درواقع کار زیروکلاینت فقط نمایش نتیجه‌ی پردازش است. حال بحث اصلی ما آغاز می‌شود که این انتقال تصویر به زیروکلاینت به چه صورت‌هایی انجام می‌شود.

تفاوت پروتکل RDP و DDP

تفاوت پروتکل RDP و DDP

درواقع چیزی که بین زیروکلاینت و سرور در حال ردوبدل شدن است تنها مختصات تصویر است. به همین دلیل است که در استفاده از زیروکلاینت‌ها امنیت فوق‌العاده بالاست چون هیچ اطلاعاتی بین زیروکلاینت و سرور منتقل نمی‌شود و اگر اطلاعات توسط هکری دزدیده شود چیزی نیست جز اعداد و ارقامی که به درد کسی نمی‌خورد. درروش‌های مختلف مجازی‌سازی روش‌های انتقال تصویر است که متفاوت است.

درروش‌های انتقال تصویر ساده مانند RDP با تغییر در تصویر کل تصویر رفرش شده و مختصات کل تصویر مجدداً از سرور دریافت شده و به زیروکلاینت فرستاده می‌شود. یعنی با انجام هر عملی توسط زیروکلاینت و هر تغییر کوچک، مختصات کل صفحه به زیروکلاینت فرستاده می‌شود.

اما در روش DDP با هر تغییر فقط مختصات آن نقطه از تصویر که تغییر کرده به زیروکلاینت جهت نمایش فرستاده می‌شود. درواقع درروش مجازی‌سازی با پروتکل DDP و زیروکلاینت VCP، مختصات در حال حرکت صفحه از سرور به زیروکلاینت فرستاده می‌شود. با این روش ترافیک شبکه بسیار کمتر می‌شود به همین دلیل می‌توان تصویری روان و بدون لگ را در زیروکلاینت دریافت کرد اما در روش RDP چون مختصات کل صفحه مدام در حال رفرش شدن است، ترافیک شبکه بالا می‌رود و نتیجه‌ی آن تصویری با لگ و کندی برای زیروکلاینت است.

این تکنولوژی فقط در زیروکلاینت‌های VCP موجود است. زیروکلاینت‌های VCP که از پروتکل‌ مجازی‌سازی DDP پشتیبانی می‌کنند به زیروکلاینت‌های vCloudPoint معروف هستند. در واقع زیروکلاینت‌های VCP از طریق بستر vCloudPoint به سرور متصل می‌شوند.

این روش کاربر با استفاده از زیروکلاینت VCP می‌تواند از نرم‌افزارهای سنگین نیز استفاده کند و حتی با زیروکلاینت VCP به تماشای فیلم Full HD بنشیند. در استفاده از این زیروکلاینت‌ها استفاده از منابع سخت‌افزاری سرور به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد. بااینکه این پروتکل مجازی‌سازی بسیار سریع‌تر از پروتکل مجازی‌سازی RDP است اما در بحث مجازی‌سازی دسکتاپ پروتکل‌های Citrix و PCoIP بهترین‌های دنیا هستند.

مزایای مجازی سازی

 

نتیجه‌گیری

پروتکل مجازی‌سازی PCoIP توسط زیروکلاینت‌های با پردازنده ترادیچی که در زیروکلاینت‌های کمپانی‌های HP و DELL موجود است، پشتیبانی می‌شود. Citrix توسط اکثر زیروکلاینت‌های DELL و HP که پروتکل HDX را پشتیبانی می‌کنند پیاده‌سازی می‌شود. پروتکل‌ مجازی‌سازی DDP توسط زیروکلاینت‌های vCloudPoint پشتیبانی می‌شود. پروتکل RDP توسط اکثر زیروکلاینت‌ها و نیز سیستم‌عامل‌های مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

با توجه به تفاوت‌های پروتکل‌های DDP و RDP، کاربر می‌تواند با توجه به نیاز خود یکی از آن‌ها را انتخاب کند. البته که پروتکل DDP در برخی از موارد بهتر از پروتکل RDP است؛ زیرا کاربر با ترافیک پایین شبکه می‌تواند تصویری باکیفیت و بدون لگ داشته باشد. همچنین امکان استفاده از نرم افزارهای سنگین هم با استفاده از این پروتکل امکان‌پذیر خواهد بود.

شرکت تکنو کلاینت وارد کننده انواع زیرو کلاینت‌های برندهای HP و  DELL در کشور است. ما همواره آماده ارائه‌ هر گونه راهکار مبتنی بر مجازی‌ سازی دسکتاپ،طراحی و پیاده‌سازی و تأمین سخت‌افزاری هستیم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت تکنوکلاینت مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *