تین کلاینت, زیروکلاینت

مزایا و معایب تین کلاینت ها و زیرو کلاینت ها

مزایا و معایب تین کلاینت ها و زیرو کلاینت ها

مزایا زیرو کلاینت و تین کلاینت:

مروری بر تعاریف

تین کلاینت یعنی یک کامپیوتر شخصی کوچک و ضعیف که می‌تواند به تنهایی کار کند و دارای رم و سی پی یو و فضای ذخیره ‌سازی است فقط کوچک شده و ضعیف شده یک رایانه معمولی است. برای مطالعه بیشتر به مقاله تین کلاینت چیست مراجعه فرمایید.

زیرو کلاینت در واقع یک درگاه است برای متصل شدن به یک رایانه مرکزی، تمامی برنامه‌ها و سیستم عامل‌ها روی رایانه مرکزی نصب می‌شوند و کاربران از طریق این درگاه‌ها به آن رایانه مرکزی وصل شده و از آن‌ها استفاده می‌کنند و منابع سخت‌افزاری مورد نیاز خود مانند RAM و CPU و فضای ذخیره ‌سازی را از رایانه مرکزی می‌گیرند.

مقایسه تین کلاینت و زیرو کلاینت با کامپیوتر

ویژگی زیروکلاینت تین کلاینت کامپیوتر
مصرف برق 5w 65w 250w
آلودگی صوتی/حرارتی ندارد ندارد دارد
عمرمیانگین 10سال 10سال 4سال
پشتیبانی/نگهداری نرم افزاری نیاز ندارد کم زیاد
پایداری بالا بالا پایین
امنیت اطلاعات بالا( امنیت سرور) متوسط (ذخیره برخی اطلاعات در سیستم کاربران) پایین
نصب  نرم افزار نیاز ندارد نیاز دارد نیاز دارد
ارتقا سخت افزار نیاز ندارد نیاز ندارد ( متناسب با کاربری کانفیگ میشود) نیاز دارد
بروزرسانی نرم افزاری نیاز ندارد نیاز دارد نیاز دارد
سرعت تبادل اطلاعات بین کاربران محدود به سرعت هارد دیسک محدود به سرعت شبکه محدود به سرعت شبکه
CPU  ندارد دارد دارد
ویژگی زیروکلاینت تین کلاینت کامپیوتر
اپلیکشن عالی عالی عالی
تجربه کاربری عالی عالی محدود
درایور ندارد دارد دارد
سرعت کارایی بالا مناسب با کاربری بالا
عملکرد گرافیکی عالی مناسب با کاربری عالی
محدودیت سیستم عامل ندارد ندارد دارد
مدیریت کاربران منحصر به فرد مناسب با کاربری سخت
پشتیبانی درگاه USB زیاد زیاد زیاد
قیمت تقریبی بین 500 تا 2 میلیون تومان حدود 2 میلیون تومان بیشتر از 3 میلیون تومان

از دیگر ویژگی های زیرو کلاینت ها:

زیروکلاینت ها به دلیل اینکه فاقد هارد و پردازنده و دیگر قطعات جانبی هستند قیمت بسیار پایین تری نسبت به PC ها دارند و از نظر اندازه نیز سایز بسیار کوچک آن و قابلیت نصب پشت مانیتورنظر خیلی از شرکت های بزرگ را به خود جلب کرده است.

زیروکلاینت ها به دلیل اینکه فاقد قطعات جانبی می باشند امکان خرابی در آن ها وجود ندارد.

در نتیجه هزینه ها برای عیب یابی و تعمیر در بخش شبکه های کامپیوتری سازمان کاهش قابل توجهی پیدا میکند.

امنیت اطلاعات ما در سازمان از مهمترین دغدغه های مدیران می باشد زیروکلاینت به این دلیل که فاقد هارد و پورت های ورودی و خروجی می باشد امکان نشر اطلاعات به بیرون از سازمان و امکان ویروسی شدن سیستم ها را از بین می برد، در واقع امنیت زیروکلاینت همان امنیت سرور میباشد.

از دیگر ویژگی های تین کلاینت ها:

بزرگترین مزیت تین کلاینت، کاهش قابل توجه هزینه های رایانه ای سازمان می باشد.طبق گزارش های حاصله با بکارگیری تین کلاینت بین 70 تا 75 درصد هزینه های رایانه ای سازمان کاهش می یابد.

تین کلاینت ها بدون استفاده از قطعات متحرک مکانیکی و خراب شونده (فلاپی درایو- باتری- فن و …) مانند یک PC در شبکه عمل می کند و یا صرفه جویی در بکارگیری منابع انسانی متخصص میتواند به کاهش هزینه ها کمک بسیاری بکند.

  • دلیل استفاده تین کلاینت ها در ادارات و سازمان ها

انجام هزینه پشتیبانی از شبکه ادارات بزرگ یک امر اجتناب ناپذیر است.هرچند که این هزینه ها بطور مستقیم مثلا بر اثر خرابی قطعات صورت می گیرد ولی در واقع هزینه های دیگری هم بطور غیر مستقیم (به علت بروز اختلال در امور اداری) به سازمان شما تحویل می شود. یکی از اجزای هزینه بر شبکه های پر ترافیک همان رایانه های شخصی هستند که در کشورهای در حال توسعه، نظیر کشور خودمان، به ناچار در شبکه های ادرای به کار گرفته می شوند.کاهش قابل توجه هزینه های پشتیبانی و نگهداری یکی از مزیت های استفاده از تین کلاینت ها به جای کامپیوترهای شخصی در ادارات دولتی است.تین کلاینت کامپیوتری است که مبتنی بر شبکه ادارات ساخته شده و تمام امکانات یک کامپیوتر شخصی را در اختیار شما می گذارد.

  • دلیل استفاده تین کلاینت ها در مراکز آموزشی

امروزه بکارگیری رایانه در محیط های آموزشی خصوصا در رشته های مرتبط با رایانه افزایش چشمگیری داشته و با ارتقاء روش های آموزشی همچنان رو به افزایش است.حجم زیاد رایانه های شخصی و امکانات و قطعات بلا استفاده آن، مسئولان دانشکده ها را بر آن داشته است تا از راه حل های بهینه تری در لابراتوارها و محیط های کاری خود استفاده نمایند.تین کلاینت ها به عنوان رایانه های بهینه شده و کم خرج تاکنون بهترین انتخاب مراجع علمی بوده است.

استحکام ساختار تین کلاینت ها در مقابل کنجکاوی های دانشجویان، نبود قطعات مستهلک شونده پایداری شبکه را بالا برده و هزینه های نگهداری را تا حد فراوانی کاهش می دهد.

معایب زیرو کلاینت و تین کلاینت:

تین کلاینت ها و زیرو کلاینت ها به طور کلی دارای معایب خاصی نیستند ولی ما به برخی از مشکلاتی که در تین کلاینت ها و زیرو کلاینت ها وجود دارد و هنوز برطرف نشده میپردازیم.

 

معایب تین کلاینت ها:

تین کلاینت ها به دلیل اینکه از سری دستگاه های ارائه شده در دهه جدید میباشند. سعی بر رفع کردن ایراد های کامپیوتر ها دارند ،از این رو تین کلاینت ها دارای معایب زیادی نمی باشند و وابسته به خواسته های مورد نظر کاربران پیاده سازی شده اند و منظور از این وابستگی پیاده سازی سیستم عامل مورد نظر کاربران و قطعات سخت افزاری تغییر پذیرمتناسب با نیاز آن ها است.

یکی از معایب تین کلاینت ها توان پردازشی کم بعضی از آنها میباشند ولی به طور کامل نمیتوان گفت جزء معایب تین کلاینت ها محسوب میشود زیرا همانطور که گفته شد بسته به کاربری مورد نیاز پیاده سازی میشود.

از دیگر معایب تین کلاینت ها میتوان به فضای ذخیره سازی پایین بعضی از آنها و عدم پشتیبانی تعدادی از تین کلاینت ها از حافظه های سری جدید اشاره کرد که مطمئنا در آینده نزدیک با توجه به سرعت بالای رشد حافظه ها و برد های کوچک این مشکل برطرف میشود.

معایب زیرو کلاینت ها:

زیرو کلاینت ها نیز همانند تین کلاینت ها برای رفع برخی از مشکلات کاربران ارائه شده  و دارای مشکلات چندانی نیستند ولی از معایب زیروکلاینت وابسته به سرور بودن آن و بدون استفاده بودن زیروکلاینت به صورت مستقل که باز هم از معایب آن به طور کل محسوب نمیشود.

در مورد تکنولوژی های بروز تین کلاینت ها و زیرو کلاینت ها در مقالات بعدی اشاره خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *