زیروکلاینت

سرور مناسب در زیروکلاینت

سرور مناسب در زیروکلاینت

سرور مناسب در زیروکلاینت را چگونه تشخیص دهیم؟ در مقالات گذشته در خصوص زیروکلاینت ها توضیح فراوان داده‌ایم. از مزایای زیروکلاینت ها گفتیم. انواع زیروکلاینت ها را تعریف کردیم، انواع پروتکل‌های اتصال زیروکلاینت را شرح دادیم و حتی نحوه‌ی ارتباط زیروکلاینت با سرور را موردبررسی قراردادیم. حال در این مقاله می‌خواهیم به سمت دیگر ارتباط زیروکلاینت ای یعنی سرور بپردازیم. انواع سرورها را شرح دهیم و بگوییم چرا برای اتصال زیروکلاینت ها به سرور نیاز است.

سرورها:

سرورها در بازار ایران فراوان است. همان‌گونه که زیروکلاینت ها انواع مختلفی دارند سرورها نیز انواع مختلفی در بازار دارند. تفاوت سرورها در تفاوت پردازنده‌هایی هست که پشتیبانی می‌کنند. البته تفاوت‌های دیگری نیز دارند اما مهم‌ترین آن همین است. زیروکلاینت ها برای اتصال به سرور نیاز دارند. دلیل نیاز زیروکلاینت به سرور نداشتن منابع در زیروکلاینت است. درواقع زیروکلاینت برای نصب یک سیستم‌عامل و پردازش اطلاعات دارای هیچ‌گونه منابعی نیست بنابراین برای انجام این امر از منابع سرور استفاده می‌کند. حال سروری که ما از آن استفاده می‌کنیم باید دارای چه شرایطی باشد. کارشناسی و انتخاب سرور در زیروکلاینت ها کار دقیق و نیاز به محاسباتی دارد. ابتدا باید بدانیم که پروتکلی که برای اتصال زیروکلاینت به سرور استفاده می‌کنیم چه پروتکلی است سپس تعداد کل زیروکلاینت ها را مشخص کنیم سپس باید مشخص کنیم که از چه بستر شبکه‌ای قرار است که استفاده کنیم.

انواع سرورها

انواع سرورها برای اتصال زیروکلاینت ها در بازار ما اچ پی هستند. سرورهای اچ پی دو نوع رک مونت و Work Station هستند که نوع ورک استیشن همانند یک پی سی است و نوع رک مونت آن سرورهای غول‌پیکری هستند که داخل محفظه‌ی مخصوص (رک) نصب می‌شوند.

زیروکلاینت ها می‌توانند از یک پی سی و یا حتی یک تین کلاینت به‌عنوان سرور استفاده کنند. اما این کار برای یک مجموعه کوچک که نهایتاً ده زیروکلاینت دارد مناسب است. برای سازمان‌های بزرگ که مجموعه شاید صد زیروکلاینت یا بیشتر داشته باشند باید حتماً از سرورهای اچ پی استفاده شود.

اما چرا میگوییم برای زیروکلاینت با تعداد بالا نیاز به سرور است؟ چه تفاوتی بین یک سرور با یک پی سی در پردازش اطلاعات است؟

پردازنده‌های سرورهای HP از نوع Xeon هستند. پردازنده‌های Intel Xeon فقط در سرورها استفاده می‌شود.

پس پردازنده است که تفاوت یک پی سی با سرورها در بحث مجازی‌سازی زیروکلاینت مشخص می‌کند.

انواع پردازنده‌ها:

می‌خواهیم پردازنده‌های سروری را با پردازنده‌های دسکتاپی مقایسه کنیم. در پردازنده‌های سروری امکان استفاده از پردازنده‌ی دوم وجود دارد که می‌توانند به‌صورت موازی باهم کار کنند.

پردازنده‌های سروری تا چند برابر بیشتر از پردازنده‌های دسکتاپی از حافظه‌ی کش پشتیبانی می‌کنند.

پردازنده‌های سروری از رم‌های ECC پشتیبانی می‌کنند(در ادامه رم‌های ECC را توضیح خواهیم داد)

پردازنده‌های سروری از تعداد کانال‌های حافظه‌ی بیشتری پشتیبانی می‌کنند. پردازنده‌های کنونی Xeon تا 768 گیگابایت رم را ساپورت می‌کنند. حال باید دانسته باشید که چرا برای زیروکلاینت ها از سرور استفاده می‌کنیم.

در پیاده‌سازی زیروکلاینت ها با تعداد بالا باید از سرور استفاده شود چراکه ما به هر ماشین مجازی برای زیروکلاینت مقداری حافظه و درصدی از پردازنده اختصاص می‌دهیم. استفاده از سرور برای زیروکلاینت ها همچنین قابلیت پایداری و اطمینان را بالا می‌برد.همچنین پشتیبانی از رم‌های ecc احتمال خطا یا Failur را کاهش داده و از down شدن سرور و جلوگیری می‌کند. رم‌های سروری در هنگام مواجهه با خطای صفحه آبی از ان خطا گذشته و کاربر را مجبور به ریست کردن سرور نمی‌کند. چراکه با ریست کردن سرور تمامی زیروکلاینت ها از کار خواهند افتاد.

همچنین در سرورها برای پشتیبان گیری از اطلاعات هاردها ریدهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تعبیه‌شده‌اند.این کار موجب پشتیبانی از اطلاعات حیاتی سرور شده و دیگر نگران از دست رفتن اطلاعات زیروکلاینت ها نخواهیم بود. حال که با تفاوت این‌ها آشنا شدید و دانستید که برای استفاده از زیروکلاینت در ابعاد وسیع باید از سرور استفاده شود می‌رسیم به بحث انتخاب سرور مناسب برای زیروکلاینت.

سرور مناسب زیروکلاینت

انتخاب نوع سرور، پردازنده و میزان رم و هارد به تخصص نیاز دارد. برای اینکه بتوانیم کلی منابع سرور را در زیروکلاینت مشخص کنیم باید تعداد زیروکلاینت ها را بدانیم.

همچنین باید بدانیم که این زیروکلاینت ها چه‌کاری قرار است که انجام دهند. خب مسلماً تخصیص حافظه و پردازشگر برای زیروکلاینت ای که کار اداری انجام می‌دهد با زیروکلاینت ای که کار طراحی انجام می‌دهد کاملاً متفاوت است. انتخاب کانفیگ مناسب برای سرور را محاسبه‌ی iops می‌نامند. محاسبه‌ی iops از طریق یک سری فرمول‌ها به دست می‌آید که در مقالات بعدی توضیح خواهیم داد.

شرکت تکنوکلاینت می‌تواند در 24 ساعت شبانه‌روز پاسخگوی نیاز شما عزیزان باشد. می‌توانید در هر مکان و هر زمان برای مشاوره در خصوص سرور و زیروکلاینت های hp با مشاورین تکنوکلاینت تماس حاصل فرمایید.

تکنوکلاینت مجری پروژه‌های VDI در کشور است. این شرکت باعرضه‌ی پکیج‌های زیروکلاینت ای گامی در جهت خدمت به مشتریان گرامی برداشته است. می‌توانید برای مشاهده‌ی پکیج‌های زیروکلاینت ای و مشاهده‌ی لیست زیروکلاینت های موجود به سایت تکنوکلاینت مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *