زیروکلاینت

زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت چیست؟

زیرو کلاینت چیست؟ سوال بسیاری از شرکت‌ها و موسسات علاقه مند به رشد است. امروزه بسیاری از شرکت‌ها به منظور کاهش هزینه‌های اجرایی و مدیریتی خود در بخش IT با حفظ امنیت شبکه، به استفاده از فنّاوری‌های مجازی سازی در سرورها و دیتا سنترهای خود روی آورده اند. با مشاهده فواید مجازی سازی در این حوزه‌ها، اکنون سازمان ها به دنبال راهی هستند تا همین فنّاوری را در کامپیوترهای دسکتاپ خود نیز به کار گیرند.

منظور از مجازی سازی دسکتاپ (Desktop Virtualization) یا به اختصار VDI، اجرای سیستم‌عامل و نرم‌افزارها در ماشین‌های مجازی (Virtual Machine) است که بر روی دیتا سنتر در سرور نصب شده اند.

زیروکلاینت (Zero Client) یک سخت افزار مجازی سازی دسکتاپ است که از طریق شبکه‌های محلی (LAN) به ماشین‌های مجازی متصل شده و سایر لوازم جانبی مانند نمایشگر، موس و کیبورد از طریق USB به آن وصل می‌شوند.

 

ساختار زیرو کلاینت چیست ؟

زیروکلاینت برخلاف Thin Client و PC، دارای CPU  Storage و OS  پیش‌فرض و غیرقابل تغییر است که علت نام‌گذاری آن نیز همین است.

با توجه به همین موارد زیروکلاینت به‌تنهایی هیچ‌گونه استفاده‌ای نخواهد داشت. هیچ‌گونه سیستم‌ عاملی روی زیروکلاینت موجود نیست و نمی‌توان هیچ برنامه‌ای هم‌روی آن نصب کرد. درواقع یک بورد با پردازش صفر است سیستم‌ دعامل و همه برنامه‌ها و اطلاعات روی Server (سرور) قرار دارد و تمامی پردازش اطلاعات هم‌روی سرور انجام می‌شود. زیروکلاینت درواقع اطلاعات را از سرور گرفته و روی مانیتور نمایش می‌دهد به همین سادگی.

بعضی زیروکلاینت ها دارای رم، پردازنده و حتی حافظه داخلی با حجم کوچکی می‌باشند.

زیرو کلاینت

پروتکل زیروکلاینت‌ها:

زیروکلاینت‌ها بسته به مدل با استفاده از پروتکل‌های اتصال زیر به سرور متصل شده و از تمامی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سرور استفاده می‌نمایند.

  • PCOIP
  • citrix ICA-HDX
  • Microsoft RDP
  • Microsoft Remote FX (RFX)
  • VMWare

و …

زیروکلاینت‌ها نیز همانند کامپیوترها از لحاظ قدرت، شکل ظاهری، پورت‌های ورودی خروجی و اندازه متفاوت هستند.

زیروکلاینت

نحوه کار

زیروکلاینت‌ها کلیه پردازش‌هایی که از طریق کاربر انجام می‌شود مثل یک کار کردن با کیبورد و …. به سرور فرستاده و از سرور دریافت می‌کند و تمام درخواست‌های کاربر را با یک سرورانجام می‌دهد و فقط نتیجه هر عملیات و پردازشی بروی سرور ذخیره می‌شود.

بیشتر فرمان‌ها در زیروکلاینت به سرور ارسال و بعد از آن سرور اطلاعات نمایشگر را ارسال می‌کند، لذا در این حالت پهنای باند بسیار کم شده.که البته در سری جدید این فنّاوری تنها تغییرات ارسال می‌شود و اطلاعاتی که تغییری در آن‌ها وجود ندارد ثابت می‌مانند.

نحوه ارتباط با سرور:

در این‌ ارتباط زیروکلاینت و سرور چندین پروتکل وجود دارد، ازجمله RDP که برای شرکت مایکروسافت است و پروتکل ICA که برای شرکت سیتریکس است این پروتکل‌ها برای ارتباط بین سرور و زیروکلاینت استفاده می‌شوند.

امنیت زیروکلاینت‌ها:

نکته‌ا‌ی مطرح شده در اینجا این است که سرقت از زیروکلاینت‌ها تقریباً غیرممکن است. این مدیر شبکه است که امکان دسترسی به اطلاعات زیروکلاینت ها را می‌دهد. همچنین از طریق زیروکلاینت امکان اینکه اطلاعات به شبکه وارد شود وجود ندارد. در این صورت هیچ‌گونه ویروس و برنامه مخربی نمی‌تواند از طریق زیروکلاینت وارد شبکه شود.

زیروکلاینت

ارتقا نرم‌افزاری زیروکلاینت‌ها:

بیشتر زیروکلاینت ها نیازی به ارتقا ندارند و با ارتقا سرور زیروکلاینت هم ارتقا پیدا می‌کنند. به‌طور مثال اگر رم سرور را افزایش دهیم رم زیروکلاینت هم به‌نوعی افزایش پیدا می‌کند.

اگر هم یک نرم‌افزار را بر روی سرور ارتقا دهیم درواقع روی زیروکلاینت هم خوانده می‌شود یک مزیت خوب زیرو کلاینت‌ها این است که در دراز مدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهند با به‌کارگیری سروری جدید زیروکلاینت ها هم به‌نوعی قدرتمندتر می‌شوند.

زیروکلاینت ها در شبکه:

اکثر زیروکلاینت‌ها هم به هاب و سوئیچ برای ارتباط وصل هستند و بعد از آن به سرور وصل می‌شوند.

مدیریت کردن سرور توسط زیروکلاینت:

برای اینکه مدیر شبکه بتواند به کاربران خود سرویس دهد و در صورت بروز مشکل بتواند مشکلات کاربران را حل کند در حالت عادی باید با صرف زمان خود بین کاربران رفته و مشکلات را بررسی کند، اما وقتی از سرور و زیرو کلاینت استفاده می‌کند این مشکلات حل می‌شود فقط کافی است مشکلات کاربران را در سرور بررسی نموده و آن را حل کند قیمت پایین زیرو کلاینت‌ها نسبت به نمونه‌های کامپیوتر باعث شده هزینه‌های سرویس و انرژی به شدت کاهش پیدا کند زیرو کلاینت ها بسیار کوچک هستند و همین موضوع باعث می‌شود. امیدواریم با خواندن این مقاله به فهم کامل از زیرو کلاینت چیست رسیده باشید. در مقالات بعدی به مزیت زیروکلاینت ها نسبت به کامپیوترها می‌پردازیم.

خرید از تکنوکلاینت

فروشگاه تکنوکلاینت بزرگترین واردکننده تین کلاینت و زیروکلاینت در ایران است. اگر قصد خرید زیروکلاینت با کمترین قیمت در بازار و گارانتی معتبر را دارید همین سایت بهترین منبع برای خرید شماست. متخصصین و کارشناسان ما با دسته بندی کردن محصولات بر اساس برند، قیمت و نوع کاربری امکان انتخاب بین تعداد بالای زیروکلاینت‌ها را برای شما آسان کرده‌اند. همچنین با فعال کردن دکمه مقایسه محصولات انتخاب بین چند محصول مشابه برای شما راحت تر شده است. در نهایت اگر نتوانستین محصول مورد نیاز خود را انتخاب کنید کارشناسان ما به صورت تمام وقت در خدمت شما عزیزان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *