حافظه‌ SSD

تفاوت حافظه‌های SSD و HDD

تفاوت حافظه‌های SSD و HDD

در این مقاله قصد داریم به تفاوت حافظه‌های SSD و HDD و ویژگی های این دو محصول بپردازیم.

حافظه کامپیوتر چیست؟

حافظه دیسک داخلی (Hard Drive Disk)  یکی از انواع حافظه های ذخیره سازی می باشد. حافظه یکی از حساس ترین قطعات کامپیوتر می‌باشد. زیرا تمامی اطلاعات از جمله سیستم عامل (Operating System)، فایل های شخصی، برنامه ها و دیگر اطلاعات بر روی حافظه دیسک قرار دارند. حافظه دیسک یک وظیفه اصلی دارد و آن حفظ دائمی اطلاعات می باشد. هر اطلاعاتی که برای ذخیره سازی به حافظه دیسک ارسال می شود، تا زمانی که حذف نشود بر روی سکتورها، در مکان خود باقی خواهد ماند. البته ممکن است شرایط محیطی نیز در از بین درفتن این داده ها اثر بگذارد .

انواع حافظه ها:

تفاوت حافظه‌های SSD  و HDD

حافظه سخت سنتی HDD :

حافظه HDD، که پیش از این به عنوان دیسک گردان شناخته می شد یک حافظه دائمی است که بطور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. طرح کلی یک حافظه تشکیل شده از یک مخروط که یک یا چند صفحه مسطح و گرد را نگه می دارد، اطلاعات بر روی این صفحات ذخیره می شوند. این صفحه ها از یک ماده غیر مغناطیسی (اغلب شیشه یا آلومینیوم) ساخته می شوند و با یک لایه نازک از مواد مغناطیسی روکش می شوند. در درایوهای قدیمی از تری‌اکسید آهن به عنوان ماده مغناطیسی استفاده می‌شد اما امروزه از آلیاژهای کبالت پایه استفاده می‌کنند.

حافظه حالت جامد SSD:

حافظه SSD به طور عملکردی هر کاری را که یک حافظه HDD  انجام می دهد انجام می دهد، اما در عوض داده ها در تراشه های حافظه فلش به هم پیوسته ذخیره می شوند که داده ها حتی در صورت عدم وجود قدرت، اطلاعات را حفظ می کند. این تراشه‌های فلش از نوع متفاوتی نسبت به نوعی که در درایوهای USB استفاده می‌شود، هستند و معمولاً سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر هستند. در نتیجه SSD ها از درایوهای USB با همان ظرفیت ها گران تر هستند.

با این حال، آنها اغلب بسیار کوچکتر از HDD هستند و به همین دلیل در طراحی رایانه قابلیت انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهند. در حالی که آنها می توانند جای حافظه 2.5 اینچی یا 3.5 اینچی را بگیرند، می توانند در یک شکاف انبساط PCI Express نیز نصب شوند یا حتی به طور مستقیم روی مادربرد نصب شوند، پیکربندی که اکنون در لپ تاپ های رده بالا متداول است.

حافظه حالت جامد SSD

تفاوت حافظه‌های SSD و HDD:

میتوان گفت اولین و مهم ترین تفاوت حافظه‌های SSD و HDD نوع دریافت اطلاعات آنهاست. حافظه های  HDD حافظه های مغناطیسی هستند که همانند گرامافون اطلاعات را از روی دیسک ها میخوانند اما حافظه های SSD  خازنی هستند.

نوشتن اطلاعات بر روی حافظه های سخت سنتی نیز تقریباً روند مشابهی دارد درحالی که در حافظه های سخت جامد هیچ حرکتی یا چرخشی در کار نیست. در عوض اطلاعات در بلوک های مخصوصی ذخیره سازی می‌شوند و هر زمان که رایانه به داده ای خاص نیاز داشته باشد، حافظه های SSD سریعاً قادر به یافتن و در اختیار قراردادن آن می‌باشند . در حقیقت کارایی بالای حافظه SSD  به خاطر همین روند مستقیم و بی واسطه‌ی دسترسی به داده ها است . به همین خاطر است که سرعت دسترسی در این حافظه ها بسیار بالا است. این یکی از مزایای حافظه SSD  به حافظه های سنتی به شمار می‌رود.

توان مصرفی کم در حافظه SSD:

حافظه SSD برای افزایش فضای ذخیره سازی ، مشکلات HDD را ندارد. چراکه در حافظه HDD برای افزایش حجم ، سازنده ها ناگزیرند از صفحات بیشتری استفاده نمایند و وقتی تعداد صفحات زیاد می شود، به دلیل اینکه فضای داخل HDD  کاملا ایزوله است و هوای داخل آن نیز محدود است ، با چرخش سریع صفحات، گرمای بیشتری نیز تولید می شود که برای استفاده در نوت بوک این مشکل بزرگی است و این همان چیزی است که شرکت های سازنده سعی در بهبود اجرا و سرعت آن دارند. یکی از برتری های حافظه های  SSD نسبت به  HDD، توان مصرفی آن است.

عدم بازیابی اطلاعات در SSD:

یکی از نقاط ضعف حافظه  SSD عدم امکان بازیابی داده ها است.  زمانیکه حافظه HDD  از کار می افتد کارشناسان اغلب قادرند حداقل مقداری از داده ها را بازیابی کنند. (البته این وابسته به علل خرابی و شرایط فیزیکی صفحه ها دارد) که این امکان در حافظه SSD ها وجود ندارد.

تعداد دفعات نوشتن:

نکته بعدی،عمر مفید حافظه SSDهاست که از نظر Write Cycle تعداد دفعات نوشتن نسبت به  حافظه HDDها عمر کمتری دارد.

ظرفیت:

در حال حاضر حافظه SSD از لحاظ ظرفیت توانایی رقابت با حافظه  HDDرا ندارد. اما این محدودیت موقتی است و در آینده رفع خواهد شد.

برتری حافظه SSD بر HDD در هنگام بازنویسی فایل:

حافظه SSD از نظر نرم افزاری کاملا با حافظه HDD سازگاری دارد بطوریکه می‌تواند در هر کاری جایگزین HDD شود. در بخش مدیریت فایل نیز تفاوت هایی جزئی بین حافظه  HDD و SSD وجود دارد. در این خصوص می توان به این نکته اشاره کرد که در HDD ، هنگام بازنویسی فایل، فایل در همان جای قبلی کپی می شود. در این حالت اگر اشتباهی رخ دهد گاهی سبب نابود شدن داده ها می شود اما در حافظه SSD ، هنگام بازنویسی فایل، فایل در یک موقعیت جدید کپی و سپس فایل های اصلی (قدیمی) حذف می شوند. بنابراین اگر هنگام بازنویسی فایل ها اشتباهی رخ دهد فایل های اصلی به صورت دست نخورده باقی می مانند که این باعث کاهش احتمال از بین رفتن داده ها می شود.

تفاوت حافظه‌های SSD و HDD از نظر سرعت:

برای محاسبه سرعت اطلاعات در یک حافظه HDD و SSD باید تاخیر بوجود آمده را محاسبه نمود. تاخیرات مکانیکی بوجود آمده برای حافظه HDD تقریبا ۹۵ درصد کل زمان انتقال اطلاعات است. و این در صورتی است که حافظه SSD هیچگونه تاخیر مکانیکی ندارد و این امر باعث افزایش سرعت SSD نسبت به HDD می شود. محاسبه زمان انتقال داده ها در مورد حافظه HDD کار مشکلی است زیرا هد اطلاعات لبه خارجی صفحه را سریع تر از لبه داخلی آن می خواند. اما تمامی قسمت های حافظه SSD قابل خواندن سریع هستند زیرا هیچ بخشی از آن حرکت جداگانه ندارند.

یک حافظه SSD جدید می‌تواند به طرق گوناگون سرعت رایانه ی شما را افزایش دهد . از جمله آنها می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  •  کاهش زمان بوت (بالا آمدن) رایانه به طرز چشمگیر 
  • اجرا و بارگذاری انواع نرم افزارها به صورت آنی 
  • ذخیره یا بازکردن اسناد و فایل‌های گوناگون بدون تلف شدن زمان سرعت بالای کپی انواع فایل ها

شاخصه IOPS:

یکی از معیارهای اندازه گیری سرعت دسترسی به داده ها است. شاخصه IOPS برای حافظه SSD در حدود ۷۰۰۰ است که در مقابل شاخصه IOPS مربوط به حافظه HDD که به میزان ۱۰۰ می باشد که نرخ بسیار خوبی است . مقایسه حافظه‌های SSD و HDD نشان می دهد که در آن SSD توان مصرفی کمتری نسبت به HDD دارد.

کمپانی تکنوکلاینت واردکننده انواع حافظه های SSD وHDD در ایران است. با قیمتی ارزان و خیالی راحت خرید کنید. جهت خرید می‌توانید از مشاوره رایگان متخصصین ما بهره‌مند شوید.

با شماره های روی سایت تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *