تکنولوژی

آیا اپل از RCS در آیفون پشتیبانی می‌کند؟

پیام رسان RCS در آیفون

در دنیای امروز همه‌ی افراد به دنبال راه‌های ارتباطی بهینه برای پیام رسانی و برقراری ارتباط هستند. افراد از شبکه‌های مختلفی برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، شبکه‌های مختلفی مانند مخابرات، اینترنت داده و… تا بتوانند به راحتی ارتباط داشته باشند. در این مقاله ما قصد داریم به پیام رسان RCS بپردازیم، و بگویم این پیام رسان چیست؟ و آیا اپل این سیستم را پشتیبانی می‌کند؟

RCS چیست؟

RCS یا Rich Communication Services یک پروتکل ارتباطی پیشرفته برای پیام ‌رسانی است که توسط انجمن GSM (GSMA) توسعه داده شده است. هدف RCS ارتقای تجربه پیام‌ رسانی متنی سنتی  (SMS) با ارائه قابلیت‌های مشابه با اپلیکیشن‌های پیام ‌رسان مدرن مانند WhatsApp، iMessage و Facebook Messenger است. در ادامه به ویژگی‌های این پیام رسان و اپراتورهای که آن را پشتیبانی می‌کنند اشاره می‌کنیم.

پشتیبانی پیام رسان RCS در آیفون در سال 2024

ویژگی‌های اصلی RCs:

  1.  پیام‌های گروهی: امکان ارسال پیام‌های گروهی و مدیریت گروه‌ها.
  2. اشتراک‌گذاری فایل‌ها: قابلیت ارسال و دریافت فایل‌های چندرسانه‌ای، تصاویر، ویدئوها و اسناد.
  3.  تأیید تحویل و خواندن: نشان دادن وضعیت پیام‌ها مانند تحویل شده و خوانده شده.
  4. چت در لحظه: امکان مشاهده اینکه کاربر دیگر در حال نوشتن پیام است.
  5. تماس‌های صوتی و تصویری: امکان برقراری تماس‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا.

RCS با تجربه کاربری بهتر نسبت به SMS و همچنین ارائه خدماتی پیشرفته تر می تواند بین کاربران بسیار محبوب باشد. این پیام رسان توسط بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه پشتیبانی می‌شود که این باعث می‌شود کاربران بتوانند به راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.در کل، RCS تلاشی برای مدرن‌سازی و بهبود تجربه پیام‌ رسانی متنی سنتی است و امکانات پیشرفته‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

بسیاری از اپراتورهای تلفن همراه و برخی از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، RCS را پشتیبانی می‌کنند. در ادامه برخی از این اپراتورها و اپلیکیشن‌ها را معرفی می‌کنیم:

اپراتورهای تلفن همراه:

اپراتورهای متععدی در سراسر جهان ازاین پیام رسان پشتیبانی می کنند، اما بعضی از آن ها به صورت کامل ازاین سرویس پشتیبانی نمی کنند. در زیر فهرستی که از وبسایت GSMA بدست آورده ایم نشان می‌دهد که تعداد زیادی از اپراتورهای بین المللی از این سرویس پشتیبانی می‌کند که این خبر بسیار خوبی برای کاربران خواهد بود.

  1. Verizon یکی از بزرگترین اپراتورهای ایالات متحده که از RCS پشتیبانی می‌کند.
  2. AT&T این اپراتور آمریکایی نیز RCS را به عنوان بخشی از خدمات پیام‌رسانی خود ارائه می‌دهد.
  3. T-Mobile نیز در ایالات متحده از RCS پشتیبانی می‌کند.

اپلیکیشن‌های پیام‌ رسان:

  1. Google Messages: اپلیکیشن پیام‌رسانی پیش‌فرض گوگل برای اندروید که RCS را پشتیبانی می‌کند.
  2. Samsung Messages: اپلیکیشن پیام‌رسانی پیش‌فرض سامسونگ نیز از RCS پشتیبانی می‌کند.
  3. Messages by Vodafone: این اپلیکیشن پیام‌رسانی توسط Vodafone توسعه داده شده و RCS را پشتیبانی می‌کند.

اما سوال اصلی ما این است که آیا اپل قصد دارد که این سرویس را در محصولات خود داشته باشد؟

آیا تابحال به این موضوع دقت کرده‌اید که پیام‌های آیفون آبی هستند اما پیام‌های اندروید سبز؟ همچنین آیا تابحال تعجب نکرده‌اید که چرا کاربران اندروید از Whats app برای پیام رسانی استفاده می‌کنند؟

اما اگریادتان باشد تا همین اواخر اپل هیچ تمایلی به پشتیبانی از این سرویس نداشت با توجه به اینکه این سرویس دارای قابلیت های فراوانی مانند ارسال Gif و ارسال تصاویر با وضوح بالا اما اپل با توجه به داشتن imassage  تمایلی نداشت.

در رویداد WWDC2024 در 10 ژوئن اپل اعلام کرد که از پیام رسان RCS دربه روزرسانی ios18 پشتیبانی خواهد کرد.

چه زمانی پیام رسان RCS در آیفون قابل استفاده است؟

با توجه به این خبر که سخنگویی اپل اعلام کرد که اواخر سال آینده، ما پشتیبانی از RCS Universal Profile را اضافه خواهیم کرد، استانداردی که در حال حاضر توسط انجمن GSM منتشر شده است. ما معتقدیم RCS Universal Profile در مقایسه با SMS یا MMS، تجربه همکاری بهتری را ارائه می‌دهد. این در کنار iMessage کار خواهد کرد که همچنان بهترین و امن ترین تجربه پیام رسانی برای کاربران اپل خواهد بود.

پشتیبانی RCS در آیفون در سال 2024

نتیجه گیری:

گوگل به شدت در تلاش است تا RCS را به عنوان جایگزینی برای SMS و MMS معرفی کند. آنها همکاری‌های گسترده‌ای با اپراتورهای تلفن همراه در سراسر جهان دارند تا RCS را به استاندارد جدید پیام‌رسانی تبدیل کنند. اپلیکیشن Google Messages به یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی تبدیل شده است که از RCS پشتیبانی می‌کند و گوگل همچنین خدمات RCS را از طریق سرورهای خود ارائه می‌دهد تا سازگاری بیشتری بین دستگاه‌ها و اپراتورها فراهم کند.در نهایت، پذیرش و استفاده از RCS به طور مداوم در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود که این پروتکل به مرور زمان به استاندارد اصلی پیام‌رسانی در بسیاری از کشورها تبدیل شود. و همچنین با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و بودن پیام رسان RCS در آیفون در کنار imessage می‌تواند تجربه جالبی را به کاربران بدهد این به گونه‌ای است که زمانی که کاربر اندرویدی به کاربر آیفونی پیام می‌دهد نیز فعال می‌‎شود.

منبع:

https://www.sinch.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *